r. Imieniny:
logo

POPRAWA JAKOŚCI EDUKACJI - 1. DEBATA OŚWIATOWA W MIEŚCIE DĘBLIN

13.10.2022
Zdjęcie z napisami  1. debata oświatowa w Mieście Dęblin Co nasze szkoły powinny przestać, a co zacząć robić? Co szkoły powinny robić mniej, więcej i inaczej? To pytania, które postawiono podczas pierwszej debaty oświatowej w Mieście Dęblin pt. „Kierunki rozwoju dęblińskiej oświaty w myśleniu o uczniu XXI wieku”.

29 września w Szkole Podstawowej nr 2 im. Władysława Broniewskiego w Dęblinie odbyła się 1. debata oświatowa. Jej inicjatorem był organ prowadzący - Miasto Dęblin, a poprowadzona została przez specjalistów z Ośrodka Rozwoju Kompetencji Edukacyjnych w Warszawie. Debatę poprzedziło spotkanie informacyjne z trenerem Panią Anną Barczak wraz z dyrektorkami dęblińskich szkół, które miało na celu zainaugurowanie realizacji programu „EDU Kompas”, służące podniesieniu kompetencji nauczycieli, czego rezultatem ma być rozwój uczniów i lepsze wyniki w nauce.

 

Wskazanie kierunków zmian.

W debacie oświatowej uczestniczyło ponad 50 osób, byli to reprezentanci zaproszonych grup bezpośrednio związanych z oświatą: kadra zarządzająca - dyrektorzy szkół, nauczyciele, uczniowie, rodzice oraz przedstawiciele władz samorządowych i jednostek organizacyjnych. Burmistrz Miasta Dęblin - Beata Siedlecka powitała zaproszonych gości i przedstawił cel czwartkowego spotkania. Mówiła jak ważne dla całej społeczności dęblińskiej jest podniesienie poziomu kształcenia w placówkach oświatowych i zachęciła uczestników do aktywności poprzez wyrażanie swoich opinii oraz uwag. Natomiast ekspert z ORKE - Anna Kupczyk dodała, że debata ma być wstępną diagnozą funkcjonowania szkół i wskazaniem kierunków zmian. Podkreśliła również, że należy docenić inicjatywę lokalnego samorządu, który chce wsłuchać się w głos wszystkich, tak naprawdę w niełatwym temacie jakim jest oświata.

 

Każdy miał prawo wyrazić swoją opinię.

Głównym punktem debaty była praca w zespołach. Przy pięciu stołach zgromadzeni w poszczególnych grupach uczestnicy przystąpili do udzielania odpowiedzi na przygotowane przez eksperta pytania, dotyczące funkcjonowania szkół na terenie Miasta Dęblin.

  • Co nasze szkoły powinny przestać robić?
  • Co nasze szkoły powinny zacząć robić?
  • Co nasze szkoły powinny robić mniej?
  • Co nasze szkoły powinny robić więcej?
  • Co nasze szkoły powinny robić inaczej?

Podczas debaty każdy miał prawo wyrazić swoją opinię. Poprzez wędrujące plakaty, grupy w formie pisemnej mówiły o tym co chciałyby zmienić, co trzeba poprawić lub przestać robić. Po ponad godzinnej, ożywionej dyskusji na przygotowanych specjalnie tablicach wywieszone zostały plakaty z odpowiedziami na wyszczególnione pytania.

Uczestniczy debaty udzielili łącznie 280 odpowiedzi i sformułowali 126 wniosków. Najwięcej odpowiedzi udzielono na pytanie Co nasze szkoły powinny przestać robić? oraz Co nasze szkoły powinny zacząć robić? Dominowały głównie odpowiedzi w kwestii: przestania zadawania nadmiernej ilości prac domowych; porównywania szkoły do szkoły; zwiększania liczebności w klasach; rywalizacji o uczniów; przerzucania odpowiedzialności za realizację podstawy programowej na rodziców; zaczęcia uatrakcyjniania metod i form pracy dostosowując je do oczekiwań ucznia i jego możliwości; poprawy relacji interpersonalnych; uczenia samodzielnego myślenia i wejścia w dorosłość; więcej wycieczek i integracji klasowych; bardziej partnerskie relacje na linii rodzic-nauczyciel; więcej innowacyjnych metod pracy (więcej praktyki); bardziej skupiać się na uczniu zdolnym, a nie tylko z deficytami; mniej odtwarzania informacji; mniej ulegania presji zewnętrznej i porównywania.

Organizatorzy debaty podziękowali za tak aktywne włączenie się w dyskusję. Zaprezentowane wnioski z debaty będą stanowiły podstawę do dalszych działań, które zostaną przeprowadzone w ramach warsztatów i szkoleń ze wsparciem ekspertów ORKE we wszystkich szkołach, dla których organem prowadzącym jest Miasto Dęblin. Pani Burmistrz na koniec dodała, że każdemu z osobna należą się słowa podziękowania, za aktywny udział w debacie, poprzez wyrażenie swoich myśli i oczekiwań. Dla samorządu jest to klucz, który pozwoli się otworzyć na przyszłość, która niesie ze sobą niemałe wyzwania.

 

Autor: Urząd Miasta w Dęblinie Wydział Oświaty i Spraw Społecznych.

 

Miasto Dęblin Pozytywnie

 

Powrót