29 września w Szkole Podstawowej nr 2 im. Władysława Broniewskiego w Dęblinie odbyła się 1. debata oświatowa. Jej inicjatorem był organ prowadzący - Miasto Dęblin, a poprowadzona została przez specjalistów z Ośrodka Rozwoju Kompetencji Edukacyjnych w Warszawie. Debatę poprzedziło spotkanie informacyjne z trenerem Panią Anną Barczak wraz z dyrektorkami dęblińskich szkół, które miało na celu zainaugurowanie realizacji programu „EDU Kompas”, służące podniesieniu kompetencji nauczycieli, czego rezultatem ma być rozwój uczniów i lepsze wyniki w nauce.
Wskazanie kierunków zmian.
W debacie oświatowej uczestniczyło ponad 50 osób, byli to reprezentanci zaproszonych grup bezpośrednio związanych z oświatą: kadra zarządzająca - dyrektorzy szkół, nauczyciele, uczniowie, rodzice oraz przedstawiciele władz samorządowych i jednostek organizacyjnych. Burmistrz Miasta Dęblin - Beata Siedlecka powitała zaproszonych gości i przedstawił cel czwartkowego spotkania. Mówiła jak ważne dla całej społeczności dęblińskiej jest podniesienie poziomu kształcenia w placówkach oświatowych i zachęciła uczestników do aktywności poprzez wyrażanie swoich opinii oraz uwag. Natomiast ekspert z ORKE - Anna Kupczyk dodała, że debata ma być wstępną diagnozą funkcjonowania szkół i wskazaniem kierunków zmian. Podkreśliła również, że należy docenić inicjatywę lokalnego samorządu, który chce wsłuchać się w głos wszystkich, tak naprawdę w niełatwym temacie jakim jest oświata.
Każdy miał prawo wyrazić swoją opinię.
Głównym punktem debaty była praca w zespołach. Przy pięciu stołach zgromadzeni w poszczególnych grupach uczestnicy przystąpili do udzielania odpowiedzi na przygotowane przez eksperta pytania, dotyczące funkcjonowania szkół na terenie Miasta Dęblin.
Podczas debaty każdy miał prawo wyrazić swoją opinię. Poprzez wędrujące plakaty, grupy w formie pisemnej mówiły o tym co chciałyby zmienić, co trzeba poprawić lub przestać robić. Po ponad godzinnej, ożywionej dyskusji na przygotowanych specjalnie tablicach wywieszone zostały plakaty z odpowiedziami na wyszczególnione pytania.
Uczestniczy debaty udzielili łącznie 280 odpowiedzi i sformułowali 126 wniosków. Najwięcej odpowiedzi udzielono na pytanie Co nasze szkoły powinny przestać robić? oraz Co nasze szkoły powinny zacząć robić? Dominowały głównie odpowiedzi w kwestii: przestania zadawania nadmiernej ilości prac domowych; porównywania szkoły do szkoły; zwiększania liczebności w klasach; rywalizacji o uczniów; przerzucania odpowiedzialności za realizację podstawy programowej na rodziców; zaczęcia uatrakcyjniania metod i form pracy dostosowując je do oczekiwań ucznia i jego możliwości; poprawy relacji interpersonalnych; uczenia samodzielnego myślenia i wejścia w dorosłość; więcej wycieczek i integracji klasowych; bardziej partnerskie relacje na linii rodzic-nauczyciel; więcej innowacyjnych metod pracy (więcej praktyki); bardziej skupiać się na uczniu zdolnym, a nie tylko z deficytami; mniej odtwarzania informacji; mniej ulegania presji zewnętrznej i porównywania.
Organizatorzy debaty podziękowali za tak aktywne włączenie się w dyskusję. Zaprezentowane wnioski z debaty będą stanowiły podstawę do dalszych działań, które zostaną przeprowadzone w ramach warsztatów i szkoleń ze wsparciem ekspertów ORKE we wszystkich szkołach, dla których organem prowadzącym jest Miasto Dęblin. Pani Burmistrz na koniec dodała, że każdemu z osobna należą się słowa podziękowania, za aktywny udział w debacie, poprzez wyrażenie swoich myśli i oczekiwań. Dla samorządu jest to klucz, który pozwoli się otworzyć na przyszłość, która niesie ze sobą niemałe wyzwania.
Autor: Urząd Miasta w Dęblinie Wydział Oświaty i Spraw Społecznych.
Miasto Dęblin Pozytywnie