W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części: przeznaczoną na cele mieszkaniowe oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni zawrzeć odrębną, dodatkową umowę na wywóz odpadów komunalnych niewytwarzanych w gospodarstwie domowym.
Właściciele nieruchomości mieszanych zobowiązani są wobec powyższego do:
- uiszczania opłaty w gminie za gospodarowanie odpadami komunalnymi – za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej zgodnie ze złożoną deklaracją;
- indywidualnego zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym – na część nieruchomości niezamieszkałej (na której prowadzona jest działalność gospodarcza), a w przypadku, gdy część niezamieszkała jest wynajmowana, obowiązek zawarcia umowy obejmuje podmiot najmujący, chyba, że umowa najmu lokalu stanowi inaczej.
Ponadto przypominamy podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, że niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami z prowadzonej działalności gospodarczej. Każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą zobowiązany jest podpisać indywidualną umowę z przedsiębiorcą wpisanym do rejestru działalności regulowanej.
Na podstawie art. 3 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj.: Dz. U. z 2022 r., poz. 1297 ze zm.) Gmina obowiązana jest prowadzić ewidencję umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ww. ustawy.
W związku z powyższym właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych poprzez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłaty za te usługi (art. 6 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy), które trzeba przechowywać.
Reasumuję, jeżeli nie wszyscy przedsiębiorcy z terenu miasta Dęblin, do tej pory nie zawarli jeszcze takiej umowy, zobowiązani są niezwłocznie tego dokonać .
Jednocześnie przypominamy, że przedsiębiorcom nie posiadającym umowy na odbieranie odpadów komunalnych z odpowiednią firmą grozi kara grzywny (art. 10 ust. 2 ww. ustawy).
Wciąż można w mieście dostrzec obrazki wynoszenia z lokali użytkowych foliowych toreb z odpadami na zakończenie dnia i zabieranie ich do domu. Tego robić nie wolno, to niezgodne z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, a ponadto odpady trafiają wtedy do strumienia, za który płacą wszyscy mieszkańcy Dęblina. Bo finansowanie odbioru gminnego strumienia odpadów odbywa się z opłat za odpady, które wnosimy. Im więcej odpadów (gmina płaci za tonę), tym większą opłatę zapłaci mieszkaniec. Dlatego pracownicy Urzędu Miasta Dęblin sprawdzą, nie tylko czy jest umowa, ale i czy umowa jest realizowana – czy w jej ramach wykonywany jest odbiór odpadów i płatność za ten odbiór, bo umowa nie może być zawarta tylko dla pozoru.
Prosimy właścicieli nieruchomości o przygotowanie do kontroli umów zawartych na odbieranie odpadów oraz potwierdzeń odbiorów tych odpadów/potwierdzeń płatności za wykonane odbiory za ostatnie 9 miesięcy bieżącego roku. Pozostałym doradzamy jak najszybsze uporządkowanie spraw związanych z legalnym pozbywaniem się odpadów – podmioty, z którymi można zawrzeć umowę można znaleźć w Rejestrze Działalności Regulowanej dostępnym pod linkiem: https://bip.um.deblin.pl/pliki/rejestr.dzilal.regulowanej/RDR2022-07.pdf