Realizacja projektu przypadła na miesiąc marzec, który został ogłoszony przez Polskie Towarzystwo Stomatologiczne, miesiącem zdrowia jamy ustnej.
5 marca jest Dniem Dentysty, a 20.03 obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej.
Projekt zawierał 5 zadań do zrealizowania w tym 1 zadanie na każdy tydzień marca. Zadania te miały charakter zabawy, profilaktyki, edukacji i promocji zdrowia.
Razem z dziećmi ćwiczyłyśmy metody szczotkowania i nitkowania zębów, uczyłyśmy, jak dobierać środki higieny. Dużo czasu poświęciłyśmy też kwestii próchnicy – skąd bierze się i czym grozi jej ignorowanie.
Pierwszy tydzień był zapoznawczy dla naszych dzieci. Uczyły się odróżniać szczoteczkę od pasty.
Dzieci miały okazję dowiedzieć się jak dbać o higienę jamy ustnej, aby ząbki były zawsze zdrowe, a uśmiech błyszczał czystością. Zwrócono także uwagę dzieci na etapy mycia zębów, oraz na systematyczne kontrolowanie stanu uzębienia. Każde dziecko przyniosło ze sobą szczoteczkę i kubek by razem z ciociami nauczyć się prawidłowego mycia ząbków. Pomogły w tym filmy edukacyjne, które zostały wyświetlone na projektorze.
Moment, który dzieciom bardziej przybliżył postać stomatologa i zawód jaki wykonuje było przeczytanie przez Ciocie wiersza pt. „Chory ząbek”, książki pt. „Paulinka już umie myć ząbki”, a także „Bajka o Próchnoludkach i radosnych ząbkach”.
Stworzyłyśmy kącik dentystyczny, gdzie dzieci miały prowizoryczny fotel dentystyczny, na który chętnie siadały. Ciocie tłumaczyły dzieciom, że nie należy się bać fotela ani Pani stomatolog, bo ona dba aby nasze ząbki by były mocne i zdrowe. Kącik został stworzony przede wszystkim żeby przełamać lęk i nieśmiałość przed wizytą w gabinecie stomatologicznym.
Drugi tydzień to był czas kiedy dzieci dowiedziały się co robić aby dbać o zęby. Segregowały również produkty spożywcze, które wzmacniają uzębienie oraz te, które im szkodzą. Na koniec same pokazywały jak dokładnie je szczotkować. Od teraz doskonale wiedzą co jest zdrowe dla ząbków, a co im szkodzi.
Kolejnym zadaniem, które przypadło na trzeci tydzień marca było wykonanie przez dzieci znaczka, który miał przypominać o dbaniu o swoje ząbki, a także o zdrowej diecie by nasz uśmiech był piękny i zdrowy.
W czwartym tygodniu nasze maluszki zapoznały się ze specyfiką zawodu, jakim jest stomatolog. Dowiedziały się, że z wizytą do Jego gabinetu warto się wybrać nie tylko, wtedy gdy mamy chore zęby, ale również w celu skontrolowania stanu zdrowia jamy ustnej. Poza tym przypomniały sobie najważniejsze etapy mycia zębów. Za pomocą języczków próbowały policzyć ząbki w buzi. Przypomniały i utrwaliły sobie, które produkty są szkodliwe dla ich zębów, a które zapobiegają powstawaniu próchnicy i wielu schorzeniom jamy ustnej. Największą atrakcją było jednak wcielenie się w rolę dentysty, zaprezentowanie rówieśnikom etapów mycia ząbków na specjalnej makiecie. Makieta została wykonana przez Ciocie w asyście dzieci na potrzeby tego zadania. Na koniec dzieci dostały naklejki „Mały przyjaciel dentysty”, które są motywacją do dbania o swoje ząbki.
Dzieci stworzyły ulotki dla Rodziców zachęcające do dbania o zęby i regularnych wizyt u stomatologa. Były zachwycone i w domu opowiadały Rodzicom czego się nauczyły. Na drugi dzień w żłobku opowiadały Ciociom jaka była reakcja Rodziców. To zadanie było jednym z lepszych, bo dzięki niemu Rodzic również uczestniczył w nauce dbania o zęby.
Dzięki udziałowi w projekcie dzieci bardzo dużo się dowiedziały i mamy nadzieję, że nasze zajęcia będą praktykowane w domach i w przyszłości zaowocują zdrowym uśmiechem.
Na koniec każdy uczestnik projektu dostał dyplom uczestnictwa w zajęciach i szczoteczkę do mycia zębów.
Autor: Weronika Stępień
Foto: Weronika Stępień